Analiza exploziva a Curţii de Conturi. Cum se umfla preturile si cu 1.000% in cazul unor constructii facute din bani publici

Analiza exploziva a Curţii de Conturi. Cum se umfla preturile si cu 1.000% in cazul unor constructii facute din bani publici

Umflarea preţurilor la materiale cu 1.000%, lipsa de interes “aproape generală” din partea instituţiilor publice, inexistenţa unor clauze penalizatoare pentru nerespectarea termenelor, dirigintele de şantier, “la pachet” cu constructorul, sunt doar câteva dintre modurile prin care se fraudează fondurile publice în construcţii, potrivit unei analize publicate în cel mai recent număr al revistei Curţii de Conturi.

Frauda în aplicarea procedurilor de achiziţii publice cunoaşte o “perfecţionare continuă”, este una dintre concluziile analizei “Modalităţi de fraudare a fondurilor publice în realizarea lucrărilor de construcţii pentru obiective de investiţii”, publicate de Curtea de Conturi.

“Proiectanţii utilizează la estimarea valorii lucrărilor pentru realizarea obiectivelor de investiţii preţuri supradimensionate ale resurselor materiale comparativ cu situaţia reală la momentul întocmirii proiectului, de multe ori cu procente de până la 1.000%”, se arată în analiza semnată de un auditor de la Curtea de Conturi Ialomiţa.

Totodată, în cadrul procedurilor de achiziţie publică, apar cazuri în care valoarea estimată a unei lucrări este de multe ori majorată artificial pentru ca firma câştigătoare să poată obţine un preţ umflat.

“Unul dintre motivele care stă la baza majorării artificiale a valorii estimate a unei lucrări este acela de a permite contructorului să obţină un preţ mult mai mare pentru lucrările executate faţă de valoarea lor reală”, menţionează autorul analizei.

Cu cât valoarea estimată a lucrărilor este mai mare, cu atât proiectantul încasează mai mult pentru realizarea acestuia.

Un alt scop avut în vedere la creşterea nejustificată a valorii devizului general este acela că preţul lucrării ce va fi executată în baza acestuia să poată fi şi acesta majorat de către constructor.

Reprezentantul Curţii de Conturi Ialomiţa arată că, deşi legislaţia – HG 28/2008 – stabileşte reguli clare privind modul de întocmire a devizului general, proiectantul este răspunzător doar în ceea ce priveşte stabilirea cantităţilor de lucrări ce vor fi realizate,  nu şi cu privire la evaluarea financiară a acestora.

“Este la îndemâna oricui să verifice care sunt preţurile reale ale pieţei, prin consultarea, de exemplu, a site-urilor oficiale ale distribuitorilor de materiale de construcţie, urmând să fie comparate preţurile practicate de aceştia cu cele folosite de proiectant. Totuşi, se remarcă o lipsă de interes aproape generală din partea entităţilor publice cu privire la acest aspect, fiind create toate premisele necesare fraudării”, avertizează autorul analizei.

Pe de altă parte, sursa menţionată precizează că în contractele de prestări servicii pentru întocmirea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii nu sunt prevăzute clauze penalizatoare pentru nerespectarea termenelor de realizare a serviciilor contactate.

O practică des întâlnită în realizarea construcţiilor este aceea că dirigintele de şantier vine “la pachet” cu constructorul. “Dacă se constată astfel de situaţii, suspiciunea de fraudă este ridicată întrucât există risc mare de nerespectare a obligaţiilor ce îi revin dirigintelui de şantier, acesta limitându-se numai la semnarea situaţiilor de lucrări executate, fără să fie implicat activ în verificarea modului de realizare propriu-zisă a construcţiei”, potrivit analizei Curţii de Conturi Ialomiţa.

“Triunghiul fraudei”

La baza comiterii fraudelor există trei elemente, care pot fi rezumate sub forma unui “triunghi al fraudei” – oportunitatea, justificarea şi presiunea financiară -, arată analiza menţionată.

Cheia prevenirii fraudei o reprezintă “spargerea triunghiului fraudei”. În opinia autorului, în cazul în care o persoană are un motiv de a comite o fraudă, trebuie să existe şi o oportunitate.

“Sistemele deficiente de control intern pot genera o oportunitate – presupusa probabilitate ca frauda să nu fie detectată reprezintă un considerent esenţial pentru autorul fraudei (…) ”, potrivit sursei menţionate.

Cum îşi justifică tentativele cei implicaţi în fraude?

“O persoană poate formula o justificare prin explicarea rezonabilă a actelor sale, de exemplu ‘este corect să procedez astfel – merit aceşti bani’,  sau ‘ au o datorie faţă de mine’, , ‘iau banii doar cu împrumut – îi voi restitui’ “, explică analiza auditorului de la Curtea de Conturi Ialomiţa.

În opinia autorului analizei, în fraude ajung să fie implicate persoane care au probleme cu jocurile de noroc sau care sunt dependente de droguri.
“ Simpla aviditate poate reprezenta de multe ori un motiv puternic. Alte presiuni pot apărea din problemele financiare personale sau din vicii personale precum jocurile de noroc, dependenţa de droguri etc”, se mai arată în analiza menţionată.

Ministrul Teodorovici: „Incontestabil, achiziţiile publice au fost pepinieră pentru cei care şi-au propus să fraudeze statul român”

Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a scris joi, pe Facebook, că achiziţiile publice au fost “pepinieră” pentru cei care şi-au propus să fraudeze statul.

“Incontestabil, achiziţiile publice au fost, vreme de ani de zile, pepinieră pentru cei care, într-un fel sau altul, şi-au propus să fraudeze statul român. Vorbim despre un domeniu care necesita, urgent, o reformă profundă! O reformă care cerea nu doar clarificarea, raţionalizarea şi simplificarea legislaţiei în domeniu, ci şi implicarea unor oameni care cunosc extrem de bine atât domeniul la nivel naţional, cât şi cadrul legal european”, scrie Teodorovici.

Ministrul Finanţelor a anunţat că primele două proiecte de legi în domeniul achiziţiilor publice au fost finalizate

Ministerul Finanţelor a anunţat finalizarea proiectului de lege privind achiziţiile clasice şi proiectul de lege referitor la remediile şi căile de atac privind atribuirea contractelor de achiziţii publice, după perioada de consultări, astfel că documentele urmează să fie supuse aprobării Guvernului.
Ambele proiecte de acte normative au fost publicate pe site-urile Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice.
Instituţia precizează că proiectele de lege sunt definitivate, urmând să fie supuse avizării interinstituţionale, şi că vor fi transmise spre aprobare Parlamentului după ce vor fi aprobate de Guvern.

„Consolidarea mijloacelor de prevenire a corupţiei şi a conflictelor de interese în materie de achiziţii publice sunt cei doi piloni fundamentali ai pachetului de legi care vizează schimbarea profundă a acestui domeniu, un domeniu care stă, fără dubiu, la baza asigurării bunei guvernări! Toţi aceia care au criticat Guvernul pentru faptul că nu se preocupă de măsuri cu rol reformator au acum în faţă poate unul dintre cele mai importante pachete de legi ale ultimilor ani”, a mai scris Teodorovici într-un mesaj pe Facebook.

Loredana Voiculescu

Cronica Giurgiuveana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *