Înalta Curte trimite acasă pensionarii din administrația publică
Un funcționar public care are și o decizie de pensionare nu mai poate lucra în administrație. Contractul lui de muncă încetează imediat, a decis Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), chiar dacă funcționarul a cerut suspendarea pensiei. Decizia a fost publicată în Monitorul Oficial, marți, 29 ianuarie, și a intrat deja în vigoare. Nu e clar ce efect va avea în administrație această decizie, însă mii de funcționari publici ar putea fi obligați să plece din sistem.
Decizia a fost luată după ce Tribunalul Suceava, într-un litigiu de muncă, a cerut Înaltei Curți de Casație și Justiție să lămurească dacă un funcționar public care are o decizie de pensionare – chiar și suspendată –mai poate fi angajat ca funcționar public.
În prezent – potrivit art. 517, alin. 2 din Codul Administrativ – „în mod excepțional”, un funcționar public care ajungea la vârsta de pensionare putea fi „menținut în funcția publică deținută maximum trei ani peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu”.
Hotărârea ICCJ lămurește situația în care funcționarul public are emisă o decizie de pensionare.
Judecătorii de la Tribunalul Suceava au ajuns la această dilemă legislativă după ce pe masa lor a ajuns dosarul dnei A.M.
Câți pensionari pleacă?
Cu alte cuvinte, toți funcționarii publici care încă lucrează deși au o decizie de pensionare vor pleca acasă. Câți? Nu e clar, momentan.
Decizia ICCJ a fost luată în noiembrie și era doar o chestiune de zile până la apariția motivării, publicarea în Monitorul Oficial și intrarea sa în vigoare.
La Primăria Iași, anul trecut erau 38 de angajați în situația descrisă – aveau decizii de pensionare emise și erau angajați ca funcționari publici.
Tuturor le-au fost încheiate raporturile de serviciu începând cu 1 ianuarie 2025.
42%, funcționari publici
Agenția Națională a Funcționarilor publici a publicat, în februarie 2024, o analiză privind angajații din administrație, mai exact funcționarii publici și personalul contractual. Studiul a fost făcut cu bani europeni și a fost necesar pentru implementare unor măsuri cerute de prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
42% dintre angajații din administrația publică au statul de funcționari publici, restul fiind personal contractual.
Conform analizei, la sfârșitul lui 2023, în România erau 178.841 funcții publice, din care vacante erau 28.403 (15,9%). Cele mai multe funcții, 158.688, sunt posturi de execuție.
Studiul a mai scos la iveală și că, în ultimii cinci ani (2019-2023), a crescut constant numărul de funcții publice ocupate prin transfer și ocupate temporar prin detașare.
Iar detașările și transferurile au acoperit peste 90% din totalul funcțiilor publice rămase vacante prin pensionare sau demisie, în 2023.
Cu alte cuvinte, puțini români au reușit să intre în sistemul public în 2023.
Cine sunt funcționarii publici? Ce avantaje au
Conform legii, funcționarii publici sunt persoanele angajate într-o funcție publică din cadrul autorităților și instituțiilor publice. În categoria funcționarilor publici intră parte dintre angajații:
- ministerelor;
- organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale (ex.: agenţii, autorităţi etc);
- structurilor de specialitate ale Administraţiei Prezidenţiale;
- structurilor de specialitate ale Parlamentului României;
- autorităţilor publice autonome prevăzute în Constituţia României;
- altor autorităţi administrative autonome;
- structurilor autorităţii judecătoreşti.
- instituţiei prefectului;
- serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ- teritoriale (ex.: direcţii, agenţii etc.);
- instituţiilor publice din teritoriu, aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor şi a celorlalte organe ale administraţiei publice centrale (ex.: direcţii, agenţii etc.).
- aparatului propriu al autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora (ex.: primării, consilii judeţene, servicii publice locale – taxe şi impozite, evidenţa persoanelor etc).
Pentru a deveni funcționar public, e nevoie de parcurgerea unui proces de recrutare specific – îndeplinirea unor criterii de eligibilitate, un concurs scris și interviu, o perioadă de stagiu și un examen de definitivare.
După promovarea examenului, funcționarul public va fi numit prin ordin sau decizie a autorității publice și vei depune jurământul de credință.
Ce avantaje vin cu funcția publică?
- Stabilitate – Contract pe perioadă nedeterminată
- Salariu fix + sporuri + bonusuri (vechime, condiții speciale)
- Drept la pensie specială în unele cazuri (diplomați, polițiști locali etc.)
- Posibilitatea de promovare în funcții de conducere.
Sursa. Europa Liberă România