COMUNICAT DE PRESĂ

COMUNICAT DE PRESĂ

Tema bugetului anului viitor ține ”capul de afiș” al discuțiilor la nivel în aceste zile. De aceea, PNL vine cu o serie de precizări, ce își doresc să lămurească această controversată discuție.

Astfel, este clar că vorbim despre o prioritate națională: România are nevoie de bugetul de stat pentru 2020 adoptat până la finalul acestui an!

Partidul Național Liberal își propune să repare tot răul făcut de PSD și să pună bazele unei creșteri economice sănătoase care să asigure îmbunătățirea reală a nivelului de trai.

Prin bugetul propus pentru 2020 este asigurată creșterea salariilor și pensiilor, creșterea nivelului investițiilor publice, este prevăzută finanțarea marilor proiecte de infrastructură.

Este pentru prima dată în ultimii ani de zile când bugetul de stat este realizat pe cifre reale, în mod responsabil față de cei care contribuie prin taxe și impozite la constituirea bugetului.

Guvernările PSD au mințit în cifrele bugetare, folosind fel de fel de artificii pentru a prezenta situații false, ceea ce a făcut ca deficitul bugetar real să ajungă în acest an la 4,3%.

Guvernul PNL reduce în 2020 deficitul bugetar la 3,58% și fixează un calendar de revenire a acestuia sub pragul de 3% în 2022.

Bugetul pe 2020 are în vedere o creștere economică de 4,1% și o pondere a investițiilor de 4,5%, respectiv mai mare decât în 2019 cu 6,3 miliarde de lei, și o rată a inflației de 3,1%.

Angajamentul PNL la preluarea guvernării a fost acela de a redresa România din derapajele majore în care a fost băgată de PSD. Bugetul de stat este un punct esențial în corectarea acestor derapaje, dar nu se poate face abstracție de situația complicată preluată după guvernarea PSD.

Amintim că PSD nu a fost capabil să promoveze bugetul pe 2019 decât abia în luna martie a aceluiași an.

Alocarea sumelor pentru ministere acoperă întregul necesar, spre deosebire de bugetul precendent, în care PSD nu a prevăzut sumele necesare nici măcar pentru plata salariilor până la finalul anului.

Sunt înghețate salariile demnitarilor, redusă subvenția pentru partidele politice, interzicerea cumului pensie/salariu pentru angajații din sectorul public, interzicerea detașărilor din sectorul privat în sectorul public, raționalizate cheltuielile cu bunuri și servicii ale instituțiilor publice – adică măsuri care să genereze economii la bugetul de stat, astfel încât să poată fi respectate celelalte angajamente legale referitoare la pensii și salarii.

Și, pentru că adversarii politici acuză Guvernul PNL că ar intenționa să scadă sumele alocate Educației și Sănătății, se impun o serie de precizări:

PNL nu scade, ci crește bugetul Educației, țintind atingerea a 6% în următorii 2-3 ani.

În anul 2019, execuția bugetară pentru educație a fost de sub 2,8% din PIB

Pentru anul 2020, putem miza real pe 3,8% din PIB pentru educație!

Progresul bugetar din anul 2020 ne va permite ca în următorii 2-3 ani să putem ajunge la îndeplinirea obiectivului 6% din PIB pentru educație.

Vom folosi banii europeni pentru finanțarea unor proiecte specifice (masa caldă  în școli)

Autorităților locale le vor fi alocate mai multe fonduri pentru a susține investiții în școli.

Încurajăm creșterea părții de venituri proprii din zona universitară, atât prin implicarea în proiecte care să obțină finanțare europeană, cât și prin dezvoltarea cercetării, prin câștigarea de proiecte de cercetare care să poată să completeze resursele financiare pentru susţinerea educaţiei.

Nici acuzația legată de scăderea bugetului pentru sănătate nu este una fondată, în condițiile în care bugetul pentru Sănătate este în 2020 mai mare decât cel din 2019

Bugetul Sănătății este format din bugetul Ministerului Sănătății de 11,4 miliarde lei. Plus bugetul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) – 41 miliarde lei.

Comparativ, bugetul Ministerului Sănătăţii (MS), prevăzut de guvernul PSD la ȋnceputul anului 2019 a fost de 11,05 miliarde lei; Bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), prevăzut de către guvernul PSD, la ȋnceputul anului 2019 a fost de 37,8 miliarde de lei.

Avem deci o creștere reală și la Ministerul Sănătății și la CNAS.

Unde minte propaganda pesedistă: Propaganda pesedistă spune ca bugetul pentru anul 2020 va scădea de la 14,8 miliarde de lei la 11,4 miliarde de lei, dar nu spune nimic despre faptul că ei au plecat cu un buget de doar 11,05 miliarde de lei la MS, sau că în luna august au avut o rectificare negativa de 50 milioane pe bugetul MS.

Propaganda pesedistă nu spune că în luna noiembrie, la rectificarea bugetară, guvernul PNL a alocat un plus de 3,8 miliarde de lei la bugetul MS, ajungându-se astfel la suma de 14,8 miliarde.

Bugetul total al Sănătății (MS+CNAS-Subventii) este mai mare cu 2,4 miliarde de lei faţă de bugetul guvernului PSD pentru anul 2019.

Să nu uităm că PSD a promis în 2016 că va realiza 8 spitale regionale, însă la finalul anului 2019 nu reușiseră să pună nici măcar o cărămidă la o fundație.

Și, cum se vorbește la fel de mult și despre angajarea răspunderii Guvernului pe Legea Bugetului, se impun și aici o serie de precizări:

Angajarea răspunderii Guvernului pe o lege este o procedură prevăzută de Constituție pe care nimeni nu o poate contesta.

Suntem într-o situație excepțională, care reclamă adoptarea rapidă a bugetului de stat, înainte de începerea noului an. Este necesară finanțarea pentru plata salariilor, pensiilor și celorlalte drepturi sociale.

Este de preferat o adoptare rapidă a bugetului de stat decât o tergiversare din ambiții politicianiste până anul viitor, care va afecta predictibilitatea de care atât de mare nevoie mediul economic.

România are nevoie să reintre în normalitate, respectiv ca la 1 ianuarie să aibă adoptat bugetul de stat pe 2020. NU poate fi continuată politica crizelor prelungite pentru că afectează pe toată lumea, direct sau indirect.

Eventuala amânare a bugetului va pune în pericol plata salariilor majorate pentru salariații din sectorul public.

Cifrele bugetului de stat propus nu pot fi schimbate, întrucât sunt singurele cifre care rezultă din situația reală a economiei. Orice modificare propusă trebuie să indice în mod explicit și de unde se iau banii necesari.

Eventuala contestare de PSD la CCR a bugetului de stat pe 2020 nu face decât să tergiverseze intrarea în vigoare, nu are șanse să fie admisă, însă cu certitudine va complica lucrurile, va încurca pe toată lumea, va bloca plăți și programe esențiale.

PSD trebuie să-și asume răspunderea consecințelor negative ale unei sesizări la CCR, făcută doar de dragul contestării, fără motive reale și fără șanse de succes.

PNL GIURGIU

Cronica Giurgiuveana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *