Traficul feroviar este abandonat în România. Condițiile de transport sunt execrabile, iar pierderile companiei sunt uriașe. 

Ne aflăm în situația în care este nevoie de o sumă uriașă pentru a reuși ca trenurile din România să se întoarcă la condițiile de acum 40 de ani. Nu ne uităm în viitor, nu luăm aer din afara țării, unde este trafic feroviar perfomant, ne uităm în urmă cu 40 de ani și constatăm că atunci trenurile atingeau o viteză mai mari decât acum. Pentru a ne întoarce în timp și nu a mai avea condițiile din prezent, avem nevoie de bani. Poate suna halucinant, dar așa e. 

Transportul feroviar din România nu ar trebui să facă parte din categoria mega-proiectelor abandonate, dar indolenţa guvernanţilor, jaful la care au fost supuse companiile de cale ferată şi corupţia generalizată au transformat această structură fundamental de transport într-un obiectiv abandonat. CFR Marfă şi CFR Călători au pierderi de sute de milioane de euro şi oferă condiţii execrabile de transport. Lipsa unei strategii coerente de investiţii a dus la CFR la uluitoarea contraperformanţă de a-şi fixa ca obiective ca trenurile să atingă vitezele pe care le aveau la începutul secolului trecut. Chiar şi pentru asta însă este nevoie de o sumă uriaşă: 115 miliarde de lei.

Un studiu realizat de Ministerul Transporturilor în urmă cu 10 ani arăta că pentru modernizarea şi achiziţionarea de vagoane noi CFR trebuia să investească până în 2013 suma de 600 de milioane de euro.  

Zece ani mai  târziu, CFR publica Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2018- 2022, potrivit căreia costurile necesare pentru implementarea strategiei se ridică la 12,18 miliarde de euro. Documentul evidenţia finanţarea deficitară a transportului feroviar din România, ceea ce a dus la degradarea progresivă  a infrastructurii şi crearea unui decalaj enorm între ţara noastră şi Uniunea Europeană.   

În acest moment pe calea ferată sunt impuse peste 600 de restricții de viteză. În condiţiile în care  viteza proiectată a rețelei de cale ferată este de 85 km/h, s-a ajuns în situaţia ca  viteza comercială pentru trenurile de călători este de 45 km/h, iar pentru trenurile de marfă este de 20 km/h. Se circulă cu o viteză mai mică decât viteza iniţială, de acum 30 – 40 de ani, scăzând de la o medie proiectată de 85,09 km/oră la 70,45 km/oră, acum. În schimb, pentru a atinge din nou viteza locomotivelor cu aburi de acum 40 de ani, CFR SA ar trebui să investească în infrastructură minimum 60 de miliarde de lei. O sumă care echivalează cu aproape 10 % din Produsul Intern Brut al României.

Sursa: DCBUSINESS:RO                                                              

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *