COMUNICAT DE PRESĂ – INSTITUŢIA PREFECTULUI JUDEŢUL GIURGIU

COMUNICAT DE PRESĂ – INSTITUŢIA PREFECTULUI JUDEŢUL GIURGIU

Cu privire la articolele apărute în presă referitor la controlul efectuat la o societate comercială de alimentație publică care se afla în relație contractuală cu Direcția  Generală de Asistență Socială și pentru Protecția Copilului Giurgiu, societate care asigura hrana beneficiarilor de servicii sociale (persoane vârstnice și copii instituționalizați), vă comunicăm că, în data de 21.02.2020 a fost emis un ordin de prefect privind constituirea unei comisii mixte formată din reprezentanți ai Instituției Prefectului – județul Giurgiu, Direcției de Sănătate Publică, Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, Inspectoratului Teritorial de Muncă și Direcției Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, fiecare dintre aceștia desfășurându-și activitatea în cadrul comisiei, conform competențelor legale.

În urma verificărilor au fost constatate printre altele următoarele:

  • nereguli privind calitatea produselor (materii prime și produse

finite) și a condițiilor de preparare , depozitare materii prime și produse finite;

  • încălcări ale normelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor privind demonstrarea trasabilității produselor alimentare, respectiv produse alimentare neinscripționate, neidentificate în mod corespunzător pentru a putea fi puse în consum uman ca produse sigure.

– nu exista circuit funcțional corespunzător al alimentelor privind recepția, depozitarea, prelucrarea, prepararea și livrarea produsului finit;

– chiuvetele, mesele de inox și blaturile din bucătărie nu erau marcate pentru operațiunile la care sunt folosite;

– vasele și ustensilele folosite în procesul de preparare nu se dezinfectau, iar unele ustensile erau degradate;

– nu există spațiu pentru dezghețarea produselor congelate. La data controlului au fost găsite recipiente conținând carne tocată și navete cu pungi de pipote depozitate direct pe paviment atât pe holul de trecere de la depozit la spațiul de preparare, cât și în spațiul de preparare alimente;

– în bucătărie erau depozitate navete cu pâine și mai multe pungi cu alimente, care urmau sa fie distribuite beneficiarilor, iar în unele pungi erau alimente perisabile (lapte) care aveau temperatura de păstrare recomandată de producător de 2 – 4 grade Celsius;

– în camera frigorifică existau depozitate în saci de plastic, carne tocată, pulpe și chiftele gata preparate, fără date de proveniență, data producerii și data de expirare;

– sifonul de pardoseală din camera frigorifică nu era dotat cu grătar și clopot;

– graficele pentru monitorizarea temperaturii din spațiile frigorifice nu erau completate la zi;

– hrana care urma sa fie distribuită beneficiarilor pentru ziua de astăzi  era depozitată în casolete de inox acoperite cu folie de aluminiu, în depozitul de alimente direct pe paviment, lângă sacii de cartofi;

– unitatea nu avea în dotare substanțe dezinfectante pentru dezinfecția vaselor și ustensilelor folosite în bucătărie;

– personalul din unitate nu avea echipament de protecție complet, nu s-au prezentat documente privind controlul medical la angajare și periodic de medicina muncii, precum și cursuri de igienă;

– nu s-a prezentat dovada efectuării operațiunilor de dezinfecție, dezinsecție și deratizare.

Referitor la solicitarea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Giurgiu privind convocarea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, pentru declararea unei situații de urgență cazul prezentat nu se încadrează în prevederile O.U.G. nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.

În acest context, menționăm că, totuși Comitetul Județean pentru Situații de Urgență s-a întrunit pentru alte probleme, în data de 24.02.2020 la ora 8.45 și ora 20.00, dar președintele Consiliului Județean Giurgiu, care este și vicepreședinte al acestui comitet, nu a participat și nici nu a desemnat un reprezentant care să îl înlocuiască.

Am constatat cu surprindere că președintele Consiliului Județean Giurgiu, Marian Mina, a încercat să transfere responsabilitatea privind asigurarea hranei pentru beneficiarii de servicii sociale către Instituția Prefectului. Facem precizarea că această responsabilitate aparține conducerii DGASPC Giurgiu, instituție subordonată Consiliului Județean Giurgiu.

Aceeași conducere a DGASPC Giurgiu ar fi trebuit să se asigure, la încheierea contractului cu societatea în cauză că, indiferent de situație, beneficiarii de servicii sociale vor primi hrană în continuare în condiții normale.  În situația în care conducerea DGASPC Giurgiu și cea a Consiliului Județean Giurgiu au omis să își ia astfel de asigurări, nu Instituția Prefectului este vinovată de blocajul pe care îl invocă în asigurarea hranei, cu atât mai mult cu cât instituția noastră nu are și nu a avut nicio legătură cu încheierea contractului respectiv.

În aceste condiții, repetăm, responsabilitatea asigurării hranei beneficarilor de servicii sociale aparține, potrivit tuturor normelor legale, conducerii DGASPC Giurgiu și Consiliului Județean Giurgiu, care trebuie să solicite societății aflate în relație contractuală cu DGASPC Giurgiu să-și respecte obligațiile. În cazul în care, contractul nu prevede obligații clare inclusiv pentru astfel de situații, responsabilitatea aparține de asemenea, conducerii DGASPC Giurgiu și Consiliului Județean Giurgiu.

Din păcate, președintele Marian Mina preferă să arate cu degetul spre altcineva decât spre cei care se fac vinovați de această situație. Și tot din păcate, domnul președinte Marian Mina,  cel care are obligația de a găsi soluții în cazul de față, alături de conducerea DGASPC Giurgiu, cere astfel de soluții altora.

Instituția Prefectului urmărește cu atenție această situație și își exprimă întreaga disponibilitate de a contribui la rezolvarea ei, dar potrivit competențelor, obligațiilor și responsabilităților stabilite prin lege. Menționăm, în acest context, că ”situația de urgență” invocată există, dar ea este reglementată și poată fi rezolvată conform prevederilor Legii nr.98/2016 privind achizițiile publice și nu potrivit O.U.G. nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.

În final, întrebăm și ne întrebăm dacă domnul președinte Marian Mina și conducerea DGASPC Giurgiu consideră că, neregulile grave constatate cu ocazia controlului la societatea menționată mai sus ar fi trebuit trecute cu vederea în condițiile în care aceste nereguli reprezentau riscuri serioase pentru sănătatea beneficiarilor de servicii sociale, tocmai aceia aflați în grija și responsabilitatea conducerii DGASPC Giurgiu și președintelui Marian Mina. Și nu în ultimul rând, ne mai întrebăm dacă președintele Marian Mina sau conducerea DGASPC Giurgiu s-au interesat vreodată în ce condiții era pregătită hrana pentru beneficarii de servicii sociale.

P R E F E C T,

 MATEI Aneta

Cronica Giurgiuveana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *