Primaria a desfiintat Tracum-ul pentru o datorie catre bugetul de stat aproximativ egala cu valoarea ciuperco-colibei din parcul Mihai Viteazul

Conferința de presă ținută de domnul Ovidiu Andrei, președintele organizației municipale a PLR Giurgiu în viitorul apropiat ALDE, a debutat cu prezentarea în viziune proprie a trecerii domnului senator Lucian Iliescu de la PNL la UNPR, pe care o consideră cel puțin hilară. Despre propriul partid a spus că fuziunea cu PC a debutat cu dreptul existând  cel puțin până acum un consens general din toate punctele de vedere.

La secțiunea întrebări și răspunsuri din cadrul conferinței de presă, domnul Ovidiu Andrei a avut parte numai de întrebări cu aspect administrativ. O primă întrebare a fost legată de legalitatea și oportunitatea delegării serviciului de transport public urban și dacă s-a respectat întrutotul caietul de sarcini.

O.A – Legat de legalitate, eu am un punct de vedere personal, dar strict profesional despre acest lucru nu se pot exprima decât organele abilitate, care ne pot spune dacă au existat aspecte nelegale.

Din punctul meu de vedere, sunt multe aspecte care nu sunt conforme cu prevederile legale în vigoare. Referindu-mă strict la transportul public de persoane, există neconcordanțe atât din punct de vedere al legalității, a caietului de sarcini, a documentației de atribuire a licitației, încheierea contractului cadru cât și respectarea condițiilor de încheiere a contractului de delegare a gestiunii.

Am să vă dau câteva exemple. În legislația specifică se prevede clar că transportul public de persoane se realizează cu autobuze, troleibuze sau tramvaie. În aceeași legislație din domeniu, un autobuz urban este definit ca un mijloc de transport în comun, unde  locurile în picioare sunt preponderent majoritare față de locurile pe scaune.

Un alt aspect în legislația din domeniul transportului în comun este că nu mai există tansportul cu microbuze.  Microbuzul în aceeași legislație este definit ca mijloc de transport cu până la 22 de locuri pe scaune. Din câte știu, ca date tehnice, într-un comunicat de presă dat de către primăria Giurgiu, se afirmă că noile mijloace de transport în comun au 18 locuri pe scaune și 10 în picioare. Eu știu că că au 18 locuri pe scaune și 6 locuri în picioare. Dar ce mai contează 4 locuri pentru că oricum săracii călători datorită spațiului redus sunt nevoiți să stea înghesuiți până în parbrizul microbuzului.

WP_20150701_008WP_20150701_002

 

Ca și cum legea transportului public urban a fost concepută să funcționeze numai în alte orașe, nu și la Giurgiu, vă voi mai da un alt exemplu de nerespectare a legii. Pe culoarul interior  al autobuzului există obligativitatea ca pasagerii să se poată deplasa în dublu sens, acest lucru fiind imposibil de realizat în microbuzele puse la dispoziție de societatea comercială care a preluat transportul în comun. De asemenea, transportul în comun are obligația să dispună de două uși față spate, nu așa cum are microbuzul care circula zilele trecute, chiar și astăzi l-am văzut în traseu, microbuz a cărui destinație este aceea de transport județean și nu de oraș.

Înțeleg că nu sunt suficiente mijloace de transport, dar tot legea prevede ca obligație din partea operatorului de a asigura corelarea între necesarul de mijloace de transport cu fluxurile de călători existente, ori acest lucru acum nu se poate realiza  cu doar 4 sau 5 microbuze…

O altă întrebare a fost legată de faptul că pe traseul transportului public urban a fost observat un microbuz despre care se spune că aparține aceleiași firme, dar transpotă călători pe rutele județene înmatriculat cu numărul GR-30-LTC, precum și un alt gen de autobuz înmatriculat cu numărul GR-31-LTC, întrebarea a fost dacă este legal ca aceste autovehicule să efectueze transport public urban.

O.A – Din punct de vedere al legislației este total interzis. Autoritatea Publică Locală are obligația de a elibera licențele de traseu pe fiecare mașină în parte pentru cursele regulate. Licențele de transport se acordă pe mașinile specifice tipului de transport pentru care s-a obținut delegarea gestiunii. Nu știu cine și-ar permite să elibereze licențe de traseu pentru niște mașini neconforme. ( nota red. Din tot ce s-a spus până acum din punct de vedere legal, microbuzele care efectuează transportul public urban circulă ilegal. ATENȚIE DOMNILOR CONSILIERI !!! ) Dreptul de a controla această activitate îl are în primul rând Autoritatea Publică Locală care este delegatarul acestui serviciu public, ITJTR-ul și Poliția Rutieră. Chiar sunt curios și eu să știu cum s-au eliberat licențele de transport pe niște mașini care nu sunt înmatriculate și au numere de rodaj… în aceste condiții transportul este în afara cadrului legal.

WP_20150701_005 WP_20150702_012WP_20150701_007 (1)

Președintele organizației municipale  PLR și totodată directorul Tracum-ului a fost întrebat dacă informațiile prezentate presei locale au fost prezentate și consilierilor locali.

O.A – O parte dintre consilierii locali au primit aceste informații în momentul în care le-au solicitat, informații pe care le-au primit când au văzut prima mașină, primul microbuz care a fost adus în curtea primăriei pentru a fi prezentat. Am fost întrebat dacă am vreo părere, o opinie cu privire la acel mijloc de transport. Am spus că sunt noi întradevăr, sunt mercedes-uri dar…  nu întrunesc condițiile specifice pentru transportul public urban. Dar dacă totuși transportul urban de persoane s-ar face cu asemenea mijloace de transport pe traseele care erau prevăzute în caietul de sarcini, ar fi fost necesare aproximativ 25 de asemenea mașini pentru a asigura timpii de așteptare necesari, pentru ca cetățeanul să nu aleagă ca și opțiune un alt mijloc de transport și aici mă refeream la transportul în regim de taxi.

Ultimile întrebări au  fost dacă domnul Ovidiu Andrei în calitatea sa de director al Tracum a participat la licitație și care a fost motivul pentru care Tracum-ul a ajuns în această situație.

O.A – Nu am participat la licitație pentru că prin hotărârea consiliului local 334 din 02.10.2014,  se prevedeau condițiile de eligibilitate pentru a participa la licitație, una din condiții era ca societățile care participă la licitație să nu aibă obligații restante la bugetul de stat… Referitor la ceea ce a determinat ca Tracum-ul să acumuleze datorii la bugetul de stat este un istoric destul de vechi. Situația a început în 2010 cu restanțe, în anul 2010 alocațiile bugetare către societate au fost diminuate față de 2009 cu aproximativ  7,4 miliarde lei vechi. În sensul în care începuseră să se diminueze cheltuielile față de venituri în anul 2010 duceau la o prefigurată pierdere la finele anului de aproximativ 6 miliarde lei vechi.  Am preluat activitatea la Tracum la data de 01 iulie 2010 și prin reducerea drastică a cheltuielilor, atât cele de personal, cât și cele materiale și zic eu mai buna gestitoanare a cheltuielilor la momentul respectiv, am reușit să ajungem la o pierdere de doar 3,1 miliarde lei vechi, iar în 2011 societatea a înregistrat profit. Anul 2012, la finele anului am făcut o reevaluare a activelor , o reevaluare care nu fusese făcută din 1982, deși exista obligativitatea aceasta. Am făcut-o pentru a nu încălca prevederile legale cu privire la finanțele publice locale și acest lucru a dus la o obligație de plată suplimentară a societății de aproximativ 600 milioane la finele anului 2012. 

Atât 2013 cât și anul 2014 au fost încheiați pe profit, nu cum în mod eronat s-a specificat în referatul de specialitate și în studiul de oportunitate al delegării serviciului de transport către un operator privat, în care au scos societatea Tracum ca fiind o societate pe pierderi și ca atare era necesară privatizarea acestui serviciu.  

Doresc de asemena să vă spun că în cursul anului 2014, chiar la începutul anului am inițiat o acțiune din punct de vedere al recuperării unor taxe și impozite plătite  către bugetul local, plătite pentru a nu fi executați.  Am solicitat recuperarea acelor sume întucât suntem instituție publică și ca atare conform codului fiscal suntem scutiți de la plata impozitului pe serviciile de utilitate publică și pe bunurile mobile și imobile care se folosesc în scopul unui serviciu public. Solicitarea este făcută, răspunsul… mai avem de așteptat.

Obligația principală de plată în momentul de față, de fapt singura obligație de plată pe care o are societatea Tracum este către bugetul de stat, reprezentând 3,4 miliarde lei vechi, obligație principală și aproximativ 4 miliarde lei vechi penalități. Pentru a scăpa de acest bolovan care reprezintă obligație de plată către bugetul de stat, am luat hotărârea de a supune aprobării AGA hotărârea de a intra în insolvență în vederea reorganizării societății, fapt care s-a și întâmplat și principalul beneficiu în acest sens este stoparea oricăror acțiuni judiciare și extrajudiciare la adresa societății, asta însemnând deblocarea conturilor, neexecutarea pe obligațiile de plată restante și plata acestor obligații restante într-un termen stabilit de către judecătorul sindic la propunerea administratorului judiciar, aceasta însemnând 3 sau 4 ani, cât aprobă judecătorul sindic pe un plan de reorganizare, principalul beneficiu fiind stoparea penalităților…

Din tot ce a spus omul politic și directorul fostei societăți de transport public local am înțeles că acestă societatea a fost desființată și salariații trimiși în șomaj pentru o datorie de doar 700 de mii lei noi, aproximativ 155 mii  euro cam cât costă ciperco-coliba din parcul Mihai Viteazul. Abia aștept să primesc informația cu privire la cât au costat amenajările noilor locuri de joacă, pentru că s-ar putea să avem o surpriza de proporții și să constatăm că din acești bani se putea achiziționa un întreg parc de mașini noi pentru transportul public de persoane și achitarea datoriei Tracum-ului, pe care societatea a reușit s-o performeze către bugetul de stat, tot datorită executivului primăriei, conform unei declarații mai vechi a directorului Ovidiu Andrei.  

Cu toate acestea, dacă tot s-a dorit desființarea Tracum-ului, cel puțin societatea Liber Trans Com, despre care lumea din oraș vorbește că administratorul firmei ar fi PCTF-ist, ar fi achiziționat autobuze și nu microbuze în care oamenii să stea claie peste grămadă, ceva asemănător sardinelor din cutiile de conserve. Și Doamne ferește, dacă cumva se adeverește, conform celor spuse de Ovidiu Andrei, că microbuzele nu sunt autobuze și acest lucru mai contravine și legii… 

 

I.C.MANDU






Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *