Fost vicepresedinte al CJ Giurgiu Ionel Dinu vorbeste despre – CUM SA CUMPERI UN POPOR CU BANII LUI –

Prolog.                                                                                                                                                La prima vedere programul de guvernare este o minunăție. Că o să curgă lapte și miere, e puțin spus. Așa se vede din stradă, dar dacă treci de gardul frumos colorat și ai curiozitatea să deschizi poarta, vezi bălăriile.

Prima constatare ar fi că, acest faimos program este construit cu tehnica folosită de orice contabil când face un buget de venituri și cheltuieli. Practic, s-a luat baza, anul 2016, și au fost folosiți coeficienți de creștere liniari, deși impactul măsurilor este diferit în timp.

Programul de guvernare ne readuce în situația din 1990-1992 când, pentru a câștiga alegerile din 1992, FSN-ul cu Petre Roman la cârmă a pus în circulație o masă monetară enormă motivând „îndreptarea erorilor trecutului”. Atunci au fost restituite într-un timp scurt părțile sociale pe care le deținea fiecare salariat în întreprinderile socialiste și s-a creat iluzia proprietății, s-au dat suplimente la salarii, au fost restituite „rețineri ilegale” etc. Urmarea, am intrat într-o spirală inflaționistă care a durat până în 2007 când a început să fie stăpânită. Este perioada în care a dat faliment și bruma de economie pe care o mai aveam, pentru că inflația de 200% a atras și dobânzi corespunzătoare la creditele bancare. Da, cred că este cazul ca, aceia care au credite pe termen mai lung, să se gândească la rambursări anticipate.

Avem, totuși, o speranță: nu mai suntem singuri pe lume și apartenența la NATO și la UE poate face diferența prin rigoare ce ne-a fost impusă.

Totuși, de ce ar dori PSD să reediteze situația de la începutul anilor 1990? Atunci, ca și acum, PSD cumpără conștiințe, tăceri, liniște și pace socială atât de dragi lor. În 2017 nu mai poți cumpăra pacea socială cu bâtele minerilor, prin reinstaurarea fricii, pentru că nici România, nici românii nu mai sunt aceiași. Acum se pot cumpăra cu mare succes conștiințe cu arginți.

Prin măsuri haiducești, că românilor le plac haiducii, guvernul cumpără populația sărăcită, culmea, tot de guvernările socialiste care, prin corupție și șantaj, au dirijat resursele statului către un grup privilegiat care a acumulat averi uriașe într-un timp scurt. Doar așa se poate construi dintr-un salariu de bugetar, în cel mai sărac județ din România, o casă care să se vadă din cosmos.

Oferta

Revenind la program:

Se majorează salariul minim, în 4 ani, cu 40%, din pix. Ce înseamnă însă majorarea salariului minim cu 40% în 4 ani? În primul rând creșterea costurilor în sectorul privat. Crescând costurile scad profiturile, adică principala sursă pentru investiții. Managerii se vor adapta, însă fie vor da afară angajații slab calificați îngroșând rândurile asistaților sociali, fie vor majora prețurile. 

Dacă în cazul concedierilor, impactul negativ asupra angajaților e clar, în cazul majorării prețurilor el nu este la fel de clar. Posibil, va genera creșterea prețurilor, deci inflație. În octombrie 2016 aveam inflație de -0,4%, iar prețurile scăzuseră față de aceeași perioadă a anului 2015. Implementarea programului PSD, cu majorări făcute contrar oricăror reguli ale economiei de piață, va duce la creșterea inflației care va sări de 2%, doar pe datele lor. Inflația va anula astfel o parte din majorarea de salarii. Mai mult, inflația va diminua și veniturile angajaților calificați care, cel mai probabil, nu vor primi majorări salariale. Cetățeanul de rând nu înțelege acest mecanism, prin urmare vectorii de imagine ai PSD vor umple toate televiziunile cu mesaje de genul: „V-am majorat salariile, dar nenorociții de speculanți au majorat prețurile ca să nu beneficiați de aceste măsuri oferite cu atâta generozitate de noi.”

Dacă bucuria angajaților va fi de scurtă durată, bucuria statului și a ministrului de finanțe va fi mai rezistentă, pentru că această creștere de salariu minim ajută pe termen scurt, mediu și lung Bugetul Statului. Este o formă clară de furt cu legea în mână, prin care sunt redistribuite resurse din sectorul privat în buzunarul statului. Dar să nu uitați art.136 alin.5 din Constituție: „Proprietatea privată este inviolabilă, în condițiile legii organice”. Concluzia e, doar statul are voie să o violeze prin lege.

Dovada că doar ministrul finanțelor se va bucura e în programul PSD de guvernare: din totalul veniturilor prognozate în plus (6% din PIB), jumătate vin din creșterea veniturilor populației,  2,7%.  Creșterea gradului de colectare se bazează pe faptul că salariile nu scapă de taxare. Dovada e în programul PSD: „în 2020 se va ajunge la un grad de colectare de 32,5% din PIB (creștere liniară cu 1,6%) prin îmbunătățirea colectării și creșterea masei salariale cu 45%. Îmbunătățirea colectării este o marotă națională, deși gradul de colectare se încăpățânează să rămână mereu cam în aceeași zonă, 31%.

Veți spune, cum adică masa salarială crește cu 45% în condițiile în care numai cei cu salariu minim vor avea creșteri de 40% și într-o mai mică măsură ceilalți? Unele firme vor fi obligate să majoreze și personalului calificat, pentru a-i stimula pe angajații calificați. Pe de altă parte, companiile de stat au grile de salarizare care pornesc de la salariul minim și orice creștere a acestuia va duce automat la modificări pe toată grila. Și, în al treilea rând, salariile în sectorul bugetar vor crește, în medie cu 56%, iar numărul salariaților în sector bugetar reprezintă cca 25% din total angajați. Aici intră și medicii, și profesorii, pentru că statul nostru refuză cu obstinație să externalizeze serviciile medicale și de educație. Aceasta este însă o altă poveste.

Viciile ascunse sau „fugi cât poți, guvernul vrea să te ajute”

Sacul lui Moș Gerilă aduce și pentru firme ceva: reducerea TVA, creșterea plafonului de înregistrare ca plătitor de TVA și extindere a impozitului de 1% pentru microintreprinderi până la o cifră de afaceri de 500.000 euro. Să le luam pe rând:

De reducerea TVA se vor bucura, în primul rând, marii retaileri pentru că aici se vor localiza profiturile. Așa cum am spus mai sus, creșterea forțată a salariilor coroborată cu reducerea TVA va duce la creșterea prețurilor. Se știe că marfa comercializată de marii retaileri provine într-o proporție mare din importuri (de aici și încercarea neliberală promovată de liberali de a le obliga să vândă produse alimentare în proporție de cel puțin 51% românești). Pe lângă creșterea prețurilor, retailerii vor importa mai mult punând presiune pe curs și destabilizând balanța comercială și de plăți. E și un lucru bun, muncitorii și oamenii de afaceri din afara granițelor țării ne mulțumesc pentru că vor beneficia de aceste măsuri mărindu-și producția și protejând locurile de muncă, ale lor.

Peste jumătate din firmele înregistrate în România vor „beneficia” de schimbarea sistemului de impozitare, de la impozitul pe profit la impozitul pe cifra de afaceri. O fi bine?

E adevărat că sună frumos impozit de 1% față de impozit de 16%, doar că avem baze diferite. Dacă luăm în calcul un nivel mediu al cifrei de afaceri, respectiv 250.000 euro, și avem în vedere rata medie de profit (la 2014 pentru firme de genul acesta era de 2,3%) constatăm că se va realiza un profit de 5.750 euro care, impozitat cu 16% ar fi însemnat un impozit de 920 euro. Dacă reinvestea profitul de 5.750 euro, firma nu mai plătea niciun impozit. Pe de altă parte, impozitul de 1% la o cifra de afaceri de 250.000 euro este de 2.500 euro. Ups, mai mult cu 1580 euro… și ce frumos suna 1% impozit.

Dragi patroni, dacă nu aveți o rată a profitului de cel puțin 6,25% (să ieșiți pe zero) vă puteți gândi serios la cules căpșuni sau, dacă sunteți norocoși, la un loc de muncă la buget.

Aflăm, din programul PSD, că se solicită de la C.E. aprobarea majorării plafonului de înregistrare în scop de T.V.A. de la 220.000 lei la 1.000.000 lei. Uitându-ne la gardul frumos vopsit vom spune „Waw!”

Dar haideți să deschidem poarta să vedem ce este înăuntru. Neînregistrarea în scop de T.V.A. îți simplifică viața, ca administrator, dar în același timp nu-ți permite să deduci T.V.A. pe care îl plătești pentru achizițiile de bunuri și servicii, adică îți majorează costurile. Aici, dacă ai o firmă de prestări servicii fără multe achiziții e bine.

Dacă, însă, ai un magazin (cele mai multe dintre firmele afectate) și cu o rată a profitului de 2-3%, înghițit și acela de impozitul pe cifra de afaceri, nu ai de unde să suporți pe costuri T.V.A. aferent achizițiilor și nu mai este bine. În acest context, vei încerca să te înregistrezi prin opțiune, asta dacă ministrul de finanțe și șeful A.N.A.F. vor permite. Era mult mai simplu să ceară de la C.E. practicarea sistemului de taxare inversă până la consumatorul final.

Epilog sau ajută-ne Doamne”

Puțin mai sus am făcut o paralela între anii 1990-1992 când F.S.N.-ul de atunci, P.S.D.-ul de azi, a cumpărat electoratul. La alegerile din 2016 era clar că P.S.D. va câștiga detașat alegerile. De ce, atunci, s-a aruncat în această întreprindere riscantă cu promisiuni fanteziste? Probabil, fiindcă era necesară cumpărarea „păcii sociale”, a presei, a opoziției și a oricui mai avea un cuvânt de spus împotrivă-i. Avea nevoie, deci, de un scor foarte bun care să-i permită să ignore tot și, bonus, să poată iniția revizuirea Constituției. A obținut tot ce a vrut.

Acum, având spatele asigurat cu poporul cumpărat, P.S.D.-ul poate duce bătălia finală pentru distrugerea statului de drept. Câteva perdele de fum, guvernul emite ordonanțe pentru a evita parlamentul, dar mai ales Președintele (declarația lor, nu a mea), iar când se va împrăștia fumul ne vom trezi într-o altă țară, liberi între garduri de sârmă ghimpată.

IONEL DINU






Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *