Directia Regionala de Drumuri Bucuresti, mosia „boierului“ de Giurgiu Marian Mina

Cine este Marian Mina

Actualul lider al CJ Giurgiu a fost profesor de sport înainte de a intra în politică. Relaţia politică l-a adus, mai întâi, pe un post modest la Agenţia de Control şi Încasare (ACI) Giurgiu din cadrul companiei naţionale de drumuri. Cu alte cuvinte, Marian Mina tăia bonuri pentru trecerea podului de peste Dunăre de la Giurgiu. În anul 2009, Marian Mina a fost numit şeful ACI. Pe timpul mandatului său, în anul 2009, toţi cei opt casieri de la podul de peste Dunăre ar fi fost arestaţi pentru luare de mită. În 2013, în guvernarea USL Mina a fost propulsat în funcţia de director al DRDP Bucureşti, deşi singura sa tangenţă cu drumurile a fost experienţa de încasator la Podul  Prieteniei. La 24 iunie 2016, Marian Mina a fost numit preşedinte al Consiliul Judeţean Giurgiu.

Marian Mina (dreapta, în plan îndepărtat), alături de prieteni săi George Cusă şi Gabi Bădălău, dansând pe mese într-un club de fiţe din Mamaia

În perioada în care s-a aflat la conducerea Direcţiei Regională de Drumuri şi Poduri Bucureşti, Marian Mina (PSD), actualul preşedinte al Consiliului Judeţean Giurgiu, a dat nenumărate contracte fără licitaţie publică, pe motiv de urgenţă, şi ar fi protejat mai mulţi salariaţi – încasatori la Podul Giurgiu-Ruse. Sunt concluziile unui raport de control al Ministerului Transporturilor.

În februarie 2016, la ordinul ministrului Dan Marian Costescu, corpul de control al Ministerului Transporturilor a demarat o serie de verificări la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Bucureşti, al cărui director general era actualul preşedinte al Consiliului Judeţean Giurgiu, pesedistul Marian Mina.

 Verificările s-au desfăşurat în perioada 17 februarie – 14 martie, fiind, ulterior, prelungite cu încă o lună. Auditorii au descoperit numeroase nereguli în activitatea DRDP Bucureşti, de la încălcări ale normelor administrative, până la fapte de natură penală.

Contracte fără licitaţie

 DRDP Bucureşti nu are personalitate juridică, fiind sub tutela Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), deci nu poate desfăşura direct proceduri de achiziţii publice. Cu toate acestea, printr-un mandat special al directorului general al CNADNR, direcţiile regionale au fost împuternicite să organizeze proceduri de achiziţii publice cu o valoare estimată de 5 milioane de euro (fără TVA). Asta a permis DRDP Bucureşti să aibă mână liberă la acordarea contractelor.

Dacă în perioada 2013-2015, direcţia regională a organizat 11 licitaţii deschise şi a organizat doar două proceduri de ”negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare”, în perioada 2015-2016, cele mai multe contracte au fost date fără licitaţie publică. Astfel, DRDP Bucureşti a organizat doar trei licitaţii deschise, în timp ce numărul atribuirilor fără licitaţie, din ”motive de urgenţă extremă”, a fost de 19. Asta a atras atenţia auditorilor, care au precizat în raportul de control că ”deşi în raport de justificările prezentate pentru alegerea acestei proceduri sunt îndeplinite circumstanţele stabilite de lege, numărul mare de proceduri utilizate poate fi şi rezultatul unei organizări deficitare a activităţii de achiziţii publice la nivelul central al autorităţii contractante”.

Între fini şi naşi

Evident, controlorii nu cunoşteau firele nevăzute care îi legau pe şefii de la Drumuri de patronii firmelor care au primit contractele la urgenţă. Astfel, CNADNR a aşteptat să vină iarna pentru a contracta ”de urgenţă” lucrările de deszăpezire a drumurilor. La 2 decembrie 2015, DRDP Bucureşti a atribuit firmei Gecor SRL, prin încredinţare directă, un contract de ”întreţinere curentă pe timp de iarnă”, în valoare de 4,5 milioane de lei (un milion de euro). Patronul firmei Gecor, George Cusă, este prieten ”de o viaţă” cu Marian Mina, după cum singur s-a exprimat fostul director al DRDP Bucureşti. Totodată, Cusă este naşul de cununie al lui Gabriel Bădălan, fiul senatorului PSD de Giurgiu Niculae Bădălan, cel care l-a propulsat în politică pe actualul şef al CJ Giurgiu. De altfel, senatorul este naşul lui Mina.

Cele patru personaje sunt surprinse frecvent împreună la petreceri organizate în cluburi de fiţe. Marian Mina se apără, spunând că nu el a dat contracte firmei Gecor, ci CNADNR. ”George Cusă este prietenul meu de peste 20 de ani, de când eram la şcoala generală. Aveţi informaţii proaste, nu DRDP a atribuit contracte firmei Gecor, ci CNADNR. DRDP Bucureşti doar le-a derulat. La întrebările astea răspund de 4 ani”, a declarat, pentru ”Adevărul”, Marian Mina. Gecor a primit multe lucrări şi de la Ministerul Dezvoltării Regionale, pe vremea când era condus de Liviu Dragnea. De altfel, multe dintre aceste contracte au fost derulate în parteneriat cu celebra Tel Drum Alexandria, de care este legat numele lui Liviu Dragnea.

 Lucrări cu dedicaţie

Ministerul Transporturilor a stabilit că atribuirea mai multor contracte s-a făcut cu încălcarea legislaţiei achiziţiilor publice. În octombrie 2013, CNADNR, prin DRDP Bucureşti, a încheiat cu firma Teloxim Con SRL, controlată de omul de afaceri Theodor Berna (cercetat în mai multe dosare de corupţie), două acorduri-cadru de întreţinere a drumurilor, cu toate că aceasta era în insolvenţă. Ulterior Teloxim Con, a obţinut acceptul DRDP Bucureşti de a subcontracta lucrările firmelor Chirulli Andrea Impresa Individuale – un PFA din Italia ce are doar o sucursală într-un sat din Dâmboviţa, şi Tel Drum SA, firmă în spatele căreia s-ar afla Liviu Dragnea. Inspectorii MT au stabilit că subcontractarea s-a făcut ilegal. ”Considerăm că prin acceptul dat pentru subcontractarea lucrărilor ce fac obiectul respectivelor contracte au fost favorizate firme care nu au participat la procedura de calificare şi selecţie, încălcându-se scopul şi principiile generale stipulate de art. 2, din OUG 34/2006”, se arată în raportul de control.

 Şi-a protejat foştii colegi

Inspectorii Ministerului Transporturilor (MT) i-au mai imputat directorului Marian Mina că ar fi protejat doi angajaţi ai Agenţiei de Control şi Încasare (ACI) Giurgiu, instituţie la care bosul DRDP şi-a început cariera, ca simplu încasator pe podul Giurgiu-Ruse. Concret, în 2014, şefa Serviciului Comercial din DRDP Bucureşti, Liliana Piele, a verificat activitatea ACI Giurgiu. Astfel, au fost prinşi în ”offsaid” doi controlori de trafic – Constantin Untaru şi Niculina Tatu, care nu au taxat un număr semnificativ de camioane care au tranzitat ”Podul Prieteniei”. Evident, nu pe gratis. Astfel, cei doi au lăsat să treacă peste 70 de camioane, aducând DRDP un prejudiciu de circa 12.000 de lei. La 14 februarie 2014, directorul CNADNR de la acea vreme, Narcis Neaga, a luat decizia suspendării a nu mai puţin de nouă salariaţi ai ACI Giurgiu, printre care şi Untaru şi Tatu. Potrivit auditorilor, Neaga a anulat decizia la solicitarea expresă a directorului regional Marian Mina. Astfel, deşi DRDP avea obligaţia de a sesiza Parchetul de pe lângă Judecătoria Giurgiu, taxatorii au scăpat basma curată. Explicaţia (neverosimilă) a lui Mina a fost aceea că angajaţii ACI Giurgiu ar fi fost cercetaţi disciplinar de către CNADNR. Ce nu ştiau inspectorii MT este că Marian Mina şi Constantin Untaru au fost colegii de tură pe Podul Prieteniei înainte ca actualul şef al judeţului Giurgiu să fie promovat politic în funcţii înalte. ”Conducerea a DRDP Bucureşti nu a putut pune la dispoziţia comisiei de control niciun document scris din care să rezulte faptul că cercetarea disciplinară a lucrătorilor ACI Giurgiu, Tatu Niculina şi Untaru Constantin, va fi efectuată de către Comisia de cercetare disciplinară prealabilă constituită la nivelul CNADNR SA”, se arată în raportul de control. Pentru că nu i-a sancţionat disciplinar pe angajaţii ACI Giurgiu şi nici nu i-a dat pe mâna Parchetului, controlorii Ministerului Transporturilor au apreciat că ”există suspiciuni rezonabile cu privire la săvârşirea infracţiunii de neglijenţă în serviciu (…)”, faptă imputabilă directorului regional Marian Mina, dar şi directorului adjunct comercial, Adrian Ghiţulescu.

Sursa adevarul.ro






Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *