COMUNICAT DE PRESA

Deputatul PSRO Giurgiu Liliana Ciobanu solicită de urgenţă alocarea fondurilor necesare refacerii podului feroviar Grădiştea

ÎNTREBARE

Adresată: Domnului Ministru Iulian Matache, Ministerul Transporturilor.

De către: Deputat PSRO de Giurgiu, Liliana Ciobanu.

Obiectul întrebării: Situaţia incredibilă în care se află cea mai veche cale ferată din România, Bucureşti-Giurgiu.

Stimate domnule Ministru,

Cea mai veche arteră feroviară din România, Bucureşti-Giurgiu, este de ani de zile închisă din cauza lipsei de preocupare a autorităţilor. Calea ferată a fost pusă în funcţiune la 7 septembrie 1869, ea fiind prima cale ferată de pe teritoriul de atunci al României. Această legătură feroviară avea o importanţă deosebită, în principal, pentru transporturile de marfă, deoarece permitea transportul de produse agricole din interiorul ţării către Dunăre şi mai departe spre Marea Neagră. Pe de altă parte, ea a servit la aprovizionarea Capitalei cu produse finite importate. 
Calea ferată Bucureşti–Giurgiu Nord–Giurgiu nu este electrificată, iar din cauza inundaţiilor din vara anului 2005, podul din localitatea Grădiştea, peste râul Argeş, s-a prăbuşit, de atunci circulaţia feroviară fiind întreruptă. Ulterior, s-a folosit doar tronsonul de la Grădiştea la Giurgiu, trenurile rapide între Bucureşti şi Ruse (din Bulgaria), care trec prin Giurgiu Nord, au fost redirecţionate prin Videle, iar de peste doi ani toate trenurile sunt anulate.

Domnule ministru,

Un asemenea paradox numai în România se poate întâmpla. Dispariţia acestei rute de cale ferată dintre Bucureşti şi Giurgiu duce la pierderi considerabile. Pe de o parte mă refer la cele suferite de statul român, prin nefolosirea celei mai apropiate căi ferate care leagă capitala de Bulgaria şi sudul Europei. de Bucureşti, fapt ce generează prejudicii considerabile pentru economia naţională. Pe de altă parte, giurgiuvenii sunt privaţi de folosirea trenurilor de călători între Giurgiu şi Bucureşti, având în vedere faptul că sunt foarte mulţi oameni care fac naveta între cele două localităţi, iar transportul feroviar este mult mai ieftin decât cel rutier.
Vă reamintesc că în toamna anului 2013, deci în urmă cu doi ani, fostul vicepremier Liviu Dragnea recunoştea public faptul că refacerea podului de la Grădiştea trebuie să constituie o prioritate pentru actualul Guvern: „Din păcate, dispariţia acelui pod, în urmă cu aproximativ opt ani, a izolat Giurgiul…Sigur, pentru dumneavoastră, ca giurgiuveni, mai există posibilitatea de a ajunge în Capitală prin Videle, însă cred că nu este o soluţie prea bine primită, pentru că înseamnă un ocol mai mare… Am discutat cu autorităţile locale şi judeţene acest subiect şi, în cel mai scurt timp, voi avea o astfel de discuţie şi cu oficialii Ministerului Transporturilor, dar şi cu conducerea CFR, astfel încât refacerea podului de la Grădiştea, şi, automat, redarea în circulaţie a căii ferate Giurgiu-Bucureşti, să fie obligatoriu unul din obiectivele de investiţii prioritare pentru anul 2014, pentru că altfel Giurgiu riscă să se izoleze total!”.
Mai mult decât atât, într-una din variantele Master Planului General de Transport al României, se anunţa că în următorii ani va creşte viteza de rulare a trenurilor de călători şi marfă care vor circula pe ruta Bucureşti-Giurgiu şi retur! Acest fapt denotă că responsabilii cu întocmirea acestui document fundamental pentru viitorul transporturilor din România nici măcar nu cunoşteau faptul că respectiva cale ferată este închisă de zece ani!!! De asemenea, proiectul „Redeschiderii circulaţiei feroviare pe podul nou de cale ferată, peste râul Argeş, pe linia CF Bucureşti – Giurgiu, între staţiile CF Vidra şi Grădiştea”, este inclus şi în Coridorul VII Pan-European de transport.
De neînţeles este şi faptul că, după ce a fost inclus în proiectele legii bugetului de stat încă din anul 2011, acestui obiectiv investiţional nu i-a fost niciodată alocate resursele necesare, nici măcar pentru începerea sa, respectiv un studiu de fezabilitate, studiu de impact, etc.. În acest condiţii, cred că giurgiuvenii merită să ştie adevărul cu privire la intenţiile guvernamentale referitoare la reconstrucţia podului de la Grădiştea.
Având în vedere cele prezentate, vă întreb cu respect, domnule ministru:
1. Din ce motiv nu se poate rezolva alocarea bugetară necesară reconstrucţiei podului de la Grădiştea?
2. Care este suma necesară pentru finalizarea acestei investiţii?
3. Care sunt pierderile suferite de statul român, respectiv de transportul feroviar de călători şi marfă, din cauza nefolosirii căii ferate Bucureşti-Giurgiu?

Deputat PSRO de Giurgiu,
Liliana CIOBANU

 






Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *