15 MARTIE, ZIUA MONDIALA A CONSUMATORULUI

Azi, 15 Martie  este ZIUA MONDIALĂ A CONSUMATORULUI, ocazie cu care Fabian Tircă, comisar şef adjunct al CJPC GIURGIU a ţinut să le adreseze colegilor săi şi tuturor consumatorilor un sincer LA MULŢI ANI !

 Alăturat , vă prezentăm  un material informativ privind importanţa acestei zile si activitatea desfăşurată de CJPC GIURGIU în anul 2018.

               15   Martie 2018 – CREAREA UNEI PIETE ON-LINE ECHITABILE SI SIGURE 

 La data de 15 martie 1962, J.F.Kennedy, Preşedintele S.U.A., rostea către Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora:

  1. dreptul la securitate;
  2. dreptul la informare;
  3. dreptul de a fi ascultat;
  4. dreptul de a alege produse si servicii.

Momentul 15 martie 1962 a fost considerat un moment istoric, al naşterii mişcării consumatoriste mondiale. Mai târziu Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori a declarat ziua de 15 martie – Ziua mondială a drepturilor consumatorilor.

Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor au fost extinse de Organizaţia Internatională a  Consumatorilor la opt drepturi, la cele patru adăugându-se:

  1. dreptul la despăgubire;
  2. dreptul la un mediu înconjurător sănătos;
  3. dreptul la asigurarea necesitătilor şi nevoilor vitale;
  4. dreptul la educare.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost prima dată marcată în 1983 şi a devenit de atunci o ocazie importantă pentru mobilizarea cetăţenilor.

Pornind de la  realităţile şi necesităţile impuse de legile şi mecanismele economiei de piaţă, Romania a adoptat, în august 1992, legea de bază în domeniul protecţiei consumatorilor – Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 – privind protecţia consumatorilor, act normativ considerat piatra de temelie a acestui domeniu, care consacră şi drepturile de bază.

 În România sunt recunoscute următoarele drepturi de bază ale consumatorilor:

  1. dreptul la protecţia vieţii, sănătăţii, securităţii;
  2. dreptul la protecţia intereselor economice;
  3. dreptul la informare;
  4. dreptul la educare;
  5. dreptul de acces neîngrădit la pieţele de produse şi servicii;
  6. dreptul la despăgubire;
  7. dreptul la reprezentare.

În acest an, tema propusa de Autoritatea  Nationala pentru Protectia Consumatorilor  este           “CREAREA UNEI PIETE ON-LINE ECHITABILE SI SIGURE   ”  avand in vedere dezvoltarea accelerata  a acestui tip de comert.

Indicatorii sintetici care exemplifică rezultatele supravegherii pieţei in anul 2017 şi ale aplicării efective a prevederilor legale în condiţiile identificării unor abateri de la normele în vigoare la produsele şi serviciile existente pe piaţă  de catre comisarii CJPC Giurgiu  sunt:

Numărul controalelor desfăşurate :1640 din care 637 actiuni de control au vizat respectarea prevederilor legale  la comercializarea produselor nealimentare  si prestarea serviciilor nealimentare,989  actiuni de control au vizat grupa produselor alimentare si a serviciilor alimentare  si 14 actiuni de control au vizat serviciile  si produsele financiare

Numărul controalelor desfăşurate cu sancţiuni : 764

Valoarea totala a amenzilor aplicate  : 1.398.700 lei

Valoarea produselor neconforme oprite de la comercializar : 10.197  lei

Număr total de reclamaţii înregistrate  :488 din care 391 petitii au avut ca obiect comercializarea neconforma a produselor nealimentare si prestarea necorespunzatoare a serviciilor nealimentare .

Număr total de reclamaţii  solutionate : 491  din care 121 petitii au fost concluzionate ca justificate, 80 petitii nejustificate si 87 petitii au fost solutionate pe cale amiabila de catre operatorii economici reclamati .

Valoarea despagubirilor acordate ( restituirea contravalorii produselor/serviciilor neconforme, valoarea reparatriilor efectuate in scopul refacerii serviciului neconform, etc )  a fost de 17725 lei .

Principalele abateri constatate au fost : neincadrarea in data durabilitatii minimale /data limita de consum inscrise de producatori sau modificarea acestor date ,  caracteristici calitative neconforme , neafisare preturi de vanzare sau necorelare pret de raft cu pret de casa ,informarea incompleta/incorecta a consumatorilor privind caracteristicile esentiale ale produselor,nerespectare termen legal pentru restituirea contravalorii produsului in cazul denuntarii unilaterale a contractului ( comert online ) ,preturi de vanzare diferite intre site si plata efectuata de consumator, produsele primite nu corespund comenzii online , nerespectare termen livrare .

Actul legislativ care reglementeaza drepturile consumatorilor in cadrul contractelor la distanta incheiate cu profesionistii este Ordonanta de Urgenta nr. 34/2014 care transpune in legislatia nationala Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European si a Consiliului  din 25 oct. 2011.

La sediul CJPC GIURGIU in anul 2017 au fost inregistrate 118 reclamatii privind neconformitatea comertului online din care 49 petitii au fost redirectionate , 16 petitii au fost justificate ,  32 petitii rezolvate pe cale amiabila de catre operatorii economici reclamati,9 petitii clasate datorita lipsei datelor de identificare ale operatorului economic/lipsa documente necesare cercetarii , 7 petitii au fost retrase   de consumatori ,4 petitii concluzionate ca neintemeiate si 1 petitie nesolutionabila.

Valoarea despagubirilor acordate consumatorilor prejudiciati a fost de 11.107 lei

Principalele aspecte reclamate de petenti  sunt : nerespectarea comenzii ( produse defecte, marimi diferite de cele comandate, lipsa componente, etc ) , nerespectare termen de livrare inscris pe site, depasirea perioadei de ramburasare a sumelor achitate de petenti ( perioade mai mari de 14 zile )  refuzul restituirii  sumelor in cazul denuntarii unilaterala a contractului , nelivrarea comenzii , etc.  

         Din cele 49 petitii redirectionate , 29 petitii  au fost redirectionate catre Centrul European al Consumatorilor .- ECC Romania ( pentru site-uri care au sediul in tari  din cadrul  UE ) . La 1 ianuarie 2008, Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania s-a alăturat rețelei ECC-Net pentru a-i sprijini pe cetățenii UE în domeniul achizițiilor transfrontaliere. Rolul ECC Romania   este acela de a oferi consultanță juridică gratuită în probleme de comerț transfrontalier și rezolvarea pe cale amiabilă a sesizărilor  primite de la consumatorii români, dar și din alte state membre.

                                       In data de 15 martie 2018 comisarii CJPC Giurgiu se vor afla printre consumatorii  giurgiuveni, in zonele publice ( Piata Centrala, centre comerciale  ,etc )  din mun. Giurgiu si cu aceasta ocazie se vor distribui materiale  informative.

 






Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *